RSS

Day 2 - Normal atau C-Sect?

Hari ke 2 (14hb September 2009)

Hari ni saya menjalani rutin tinggal kat hospital macam biasa. Ambil tekanan darah, ambil suhu, pakai toko ( ala benda yang letak kat perut untuk check jantung baby tu). ooooooooo, makan dan lain-lain. Orang dalam wad dah bertambah...yang dah setle dah boleh keluar... saya sekadar memerhati..."Agaknya dah berapa cm la aku ni?"

Pukul 10 pagi ada sorang doktor India datang dan suruh saya duduk dalam satu bilik khas untuk tengok jantun baby. So saya kena lilit lagi..Lemas Rimas...tp apa nak buat, bila mengenangkan keselamatan baby. Saya akur.

Lepas 2 jam.
Eh..mana doktor dan nurse ni? dah lupa ke kat saya dalam bilik ni? (bilik tu agak tersorok). Ni tak bleh jadi ni, saya gagahkan diri selak-selak kain tirai penutup bilik untuk menarik perhatian nurse yang lalu-lalang. Yes! berjaya, malah nampak husband pun dah datang. syoknya. Tapi yang tak seronoknya, nurse dan doktor kata 'baby in tense'. Saya pun tak faham, doktor cepat-cepat masukkan drip then saya di tolak ke labour room. Wah takutnya....teringat balik masa bersalin sulung dulu. Masa disorong ke labour room 4cm pukul 2 petang sampai pukul 12 malam cuma buka 7 cm je. At last kena c-sect....sakitnya dalam 10 jam tu ...uhh tak tahu la nak cakap.

Di labour room...pukul 12 tengah hari
"Bye abang...doakan ma selamat".. itu kata-kata aku pada husband sebelum husband kena tinggal kat luar.
Dalam labour room suasana riuh rendah dengan orang yang sedang bersalin, nurse-nurse pelatih dan doktor-doktor yang memberi kata-kata semangat pada ibu yang sedang berjuang. Hai...kejap lagi sampai la masa saya pulak. Kecut perut dengar orang meneran. Maklum la tak pernah bersalin normal lagi.
Doktor pecahkan air ketuban...zurzzzzzzzz...bedebuzzzz keluar semua air bila kena cucuk dengan plastik tu...

Pukul 1 tengah hari ....
" Awak tak sakit ke?" tanya doktor..."Sakit" jawab saya...
" Hai, boleh senyum je, belum sakit sangat ni, nanti kalau dah sakit sangat awak bagi tahu ye"...
"Ok" ...
Ibu-ibu lain bersilih ganti...tangisan baby pun macam-macam jenis.

Pukul 2 tengah hari
Keadaan saya masih sama...tak sakit sangat. Doktor ambil keputusan untuk masukkan ubat untuk cepatkan sakit bersalin memandangkan keadaan baby yang tak berapa bagus. Selang 5 minit...aduh...macam nak pecah pinggang...sakit yang betul2 dah datang.
Bukaan??? 3 cm....Baru 3 cm??? Frustnya saya.
Doktor menawarkan bantuan pada saya... Bantuan????
Disebabkan bukaan pintu rahim lambat sangat, doktor tolong buka kan pintu rahim tu manually. Masyaallah sakitnya tak tahu la nak digambarkan. doktor guna jari je untuk robekkan pintu rahim sampai 9 cm. Rasanya 3 orang doktor bergilir-gilir buat.

Pukul 4 petang
Akhirnya rasa nak meneran pun datang. Masing-masing mengambil posisi masing-masing untuk menyambut baby. Terdetik rasa lega sebab baby dah nak keluar. Saya dah tak tahan dah menanggung sakit. Kudrat pun tinggal sedikit je. Suami saya dipanggil masuk. Tapi saya dah tak berdaya waktu tu. Tak berdaya nak menyapa cuma menumpukan perhatian pada baby yang dah nak keluar. Entah la berapa kali teran, saya pun tak tahu baby tak juga boleh keluar. Siap ambil nafas sampai 3 kali pun tak dapat juga nak mengeluarkan baby. Eh! besar ke baby aku ni? Kudrat dah tak der. Doktor akhirnya ambil keputusan untuk vacum baby. Husband membantah. Saya tahu kenapa dia membantah. Tapi doktor dah tak der jalan lain. Saya tak terkata apa. Dah tak larat. Akhirnya doktor masukkan vacum dan menunggu aku contraction. Akhirnya masanya tiba, aku dengan kudrat yang tinggal sedikit sedaya upaya meneran dan akhirnya baby berjaya keluar dengan sedikit bantuan vacum.

4.34 petang masa kelahirannya. 2.3 kg je beratnya. Ingatkan besar. Tapi pengalaman bersalin normal buat saya serik untuk bersalin lagi. Cukup la sepasang.

Saya dah merasa kedua-duanya C-sect untuk kelahiran pertama dan normal+vacum untuk kelahiran kedua. Anda bagaimana nak kongsi pengalaman bersalin dengan saya? Saya sangat sudi membacanya. Tulis la di ruang komen saya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

shima said...

Salam, nama kita sama Shima. Tapi rasanya saya akak kot. Pengalaman sama, yang pertama pun bersalin czer skrg 2 tahun 5 bulan, girl. Yg kedua normal + vacuum juga, bb girl baru 2 bulan 1 minggu, masa lahir berat bb 2.69 kg. Sudi2 ke blog saya http://dijadijadija.blogspot.com

shima said...

to kak shima : banyak persamaan kita tu..apa masalah akak masa bersalin sampai kena c-zer dan vacum. Saya ni mmg jenis lambat buka jalan. Dah takut nak bersalin lagi

shima said...

sama, lambat bukak. Tapi keluar tanda awal. Anak yg pertama, air ketuban dah pecah, tapi tak rasa sakit dan hanya buka 3 cm walaupun dah 1 hari. Kena czer sbb bb dah lemah. Lg pun masa tu tak tahu nak push, takde tenaga.

Yg kedua plk, keluar tanda, darah. Bl g check bkk 4 cm tp tak sakit, dan 4 cm sehingga keesokan hari tanpa rasa sakit. So, doc, induce, masuk air, dan buka perlahan2 dlm 2 jam je, pkl 8 pg msk air, pkl 11.16 pg bersalin. Tp push pun tak brp kuat, doc bantu secara vacuum klu tak doc kata kena czer jgk sbb bb dah lemah. Nasib baik....

Takut, mmg takut nak bersalin. Tp tgk pd rezeki, klu ada terimalah....

Post a Comment